Word aangenomen in 60 seconden: bepaal jouw 1e indruk zelf!

De 1e indruk bij een sollicitatiegesprek is belangrijk. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat er in de 1e 60 seconden al een belangrijke basis van het oordeel over jouw persoon is gevormd.

Is die 1e indruk positief? Dan hoef je tijdens jouw sollicitatiegesprek inhoudelijk minder hard te werken. Jouw gesprekspartner zal als het ware op zoek gaan voor ‘bewijzen’ voor die 1e positieve indruk.

Is het een minder positief oordeel dan moet je 3x harder werken om toch (nog) positief uit de verf te komen. Je loopt dan dus eigenlijk 1-0 achter. Ondanks dat je enorm goed voorbereid bent, inhoudelijk van de hoed en de rand weet, de beste kandidaat voor de functie bent… jouw 1e indruk kan je maken of breken.

Het is dus wel degelijk belangrijk om ervoor te zorgen dat je een positieve 1e indruk achterlaat. Maar waar zit hem dan nou in? Je communiceert altijd (ook al heb je nog niets gezegd) Veel van de 1e indruk gaat dan ook over jouw non-verbale communicatie. Hierbij wat belangrijke tips die ervoor zorgen dat jouw kans op een positieve 1e indruk een stuk groter worden:

Let op: als je een geweldige 1e indruk hebt neergezet, zal je nog steeds inhoudelijk goede antwoorden moeten geven en krachtige vragen moeten stellen. Je kunt geen onzin uitkramen. De sfeer, klik en start van het gesprek zullen echter bij een positieve 1e indruk beter verlopen. Ook hier geldt: een goed begin is het halve werk!

Neem contact op

"Mensen overtreffen doelen die ze zelf hebben gesteld"

— Gordon Dryden